tisdag 31 oktober 2017

Så är oron över

Idag gick färden till veterinär för att röntga Lexus armbågar igen. Min rädsla var att de skulle vara så illa att avlivning skulle vara det enda rätta. Nu var det glädjande nog inte så illa men bra är det inte heller. Jag skickar inte in plåtarna till SKK för avläsning för jag ser inte riktigt behovet att betala för att få nya siffror. Hade han inte varit röntgad tidigare så skulle jag självfallet ha skickat in till SKK. Det som gick att se på hans armbågar är att han nu har pålagringar på bägge armbågarna och att hans vänstra är värst. Han har inte fått minskad rörelse i någon armbåge, han är välmusklad och bör inte minska i vikt enligt veterinären. Lexus kommer nu att börja få Rheumocam varje dag och förhoppningsvis kommer det att fungera bra. Om det inte gör det får vi prova någon annan medicin. Målet är i alla fall att han ska kunna fortsätta springa runt som han älskar och inte ha ont.

6 kommentarer:

  1. Tråkigt att han nu har pålagringar på bägge armbågarna. Jag håller tummarna för att medicineringen fungerar. ED är ett jäkla gissel! Tack för att du tar hand om honom på allra bästa sätt. ❤ Puss till Lexus och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tråkigt men bra att veta. Nu kan han i alla fall få medicin så att han slipper ha ont.Kram på er

      Radera
  2. <3 Bra att han ligger rätt i vikt och att vetten anser att han är välmusklad, det tror jag iofs att du visste men det är skönt att höra från någon som jobbar med det också. Jag är själv tveksam till många fodertillskott men måste ändå rekommendera kombinationspreparatet Yumove som innehåller glukosamin, chondroitin och hyaluronsyra - jag fick det rekommenderat till mig av Anna på forumet (du vet hon som bodde i England?) som hade gett det till sin gamla tik Sadie och upplevt en jätteskillnad, jag prövade det då på Uzie och märkte verkligen också skillnad. Det är ett dyrt preparat, särskilt om man beställer från svenska ÅF, men det går alltså att beställa från utlandet billigare och jag rekommenderar det faktiskt. Uzie kunde inte få NSAID pga kortisonet hon åt så tillskott var enda sättet att lindra hennes artros. Testa om du vill, det kanske gör att du kan sänka dosen Rheumocam eller ta bort det helt så här i början av symptomen. Jag är absolut inte mot mediciner men tänker att "whatever works". Klappa Lexus från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är alltid osäker på om Lexus är välmusklad eller inte så det var skönt att höra. Vi har kvar glukosamin och msm pulver efter Yana. Lexus har fått det sporadiskt men jag tänkte bli bättre nu på att komma ihåg att ge honom varje dag. Nu är pulvret lite gammalt men jag hoppas att det ändå ger lite effekt. När det är slut låter Yumove helt klart som något som är värt att prova. Jag hoppas att Lexus kommer att må bra på en låg dos Rheumocam, vi ska pröva oss fram för att hitta en lämplig dos. Det är bra med en veterinär som tillskriver djurägarna vanligt vett och förmågan att avgöra hur mycket djuret behöver

      Radera
    2. Det är verkligen bra med sådana veterinärer. Jag och Lotta pratade om det här med veterinärer och mediciner i Sverige, hur jävla löjligt det är. I många andra länder får djurägare instruktioner om hur de ska injicera ett djur om det är ett preparat som ska ges regelbundet och inte kräver annat än att sätta det i nackskinnet men icke i Sverige, här ska det till ett besök som tar upp tid, resurser och kostar satan. Mediciner får man utskrivet för exakt antal dagar, ytterst sällan varken mer eller mindre och jag blir så less på sådant.
      Yumove är tabletter och Uzie var ju matgalning och åt dessutom Bravo då så det var busenkelt att ge dem men det är säkert bara att linda in dem i en ostskiva eller trycka in dem i en köttbulle, annars luktar de inte illa så han kanske skulle smaska i sig dem ändå. :-)

      Radera
    3. Jag fick ett recept som jag kan hämta ut på två gånger och det var veterinären själv som föreslog det. Det är riktigt skönt med en veterinär som inte är ute efter att tjäna så mycket som möjligt på djurägare.
      Tror nog att det skulle fungera med tabletter till Lexus.

      Radera