torsdag 10 september 2015

Google+ roar mig lite

Eller i alla fall en av grupperna. Jag är överlag rätt kritisk till mina egna bilder och har fegat ur många gånger när det gäller att ladda upp bilder på nätet. Nu gäller det inte här i bloggen eftersom sannolikheten att någon skulle kritisera mina bilder här är minimal.
Att få kritik på mina bilder är jag inte intresserad av, inte för att jag tror att jag är fullärd på något sätt utan för att många som kritiserar bilder i mitt tycke antingen inte har kunskap eller så är de detaljnördar. Med detaljnördar menar jag människor som inte ser på en bild och analyserar den utan snöar in på ett grässtrå eller tittar på exif och konstaterar att bländaren kunde ha varit större/mindre eller något annat. Den erfarenheten grundar jag på att jag en gång i tiden laddade upp en bild för kritik och den som kritiserade hade åsikten att bilden var för grå. Bilden var absolut grå och det var liksom det gråa ruggiga jag ville fånga på bilden och kontrasten mot ett båthus. Av det lärde jag mig att en del människor är korkade som inte förstår att det gråa ljuset på vintern också är vackert och intressant att fånga. En annan bild som jag också fick kritik på var Yana i skogen. Då var det något geni som tyckte att omgivningen var för skarp. Nu var huvudmotivet i bilden absolut Yana men jag var inte ute efter en bild på en hund med blurrig bakgrund utan det jag ville få fram var en hund i skogen.

Nu kom jag lite från ämnet som var Google+. Jag hittade en grupp Pentax Photographers som jag gick med i och har med tiden laddat upp några bilder där. Inte för att få kritik utan bara för att visa upp bilder. Och det är en rolig grupp på så sätt att människorna som trycker + på en bild gör det för att bilden är bra inte på grund av vem som har laddat upp bilden. I en del andra fotogrupper tycker jag att folk mest trycker + på grund av vem som har laddat upp bilden eller om det är en bild på något djur och då är det inte så kul. Jag får hellre 10+ på en bild i pentaxgruppen än 20+ i någon av grupperna där folk inte riktigt bedömer kvalitén på bilden.

1 kommentar:

  1. Ja du, vad ska man säga - med bilder är det ju bra att veta vad fotografen var ute efter innan man kritiserar tänker jag, om de frågat om du ville ha fram det där gråa ljuset så hade de ju sedan kunnat säga antingen att du lyckades eller att det blev för grått eller något i den stilen. Kul att du hittat den andra gruppen där det är lite mer kvalitet på folket. :-)

    SvaraRadera