onsdag 23 januari 2013

Det var typiskt

Idag kom Malungsbladet, reklamtidning som delas ut i Malung och närområdet. Nu var det en annons från Nordvärmlands smådjurspraktik om att en ögonlysare ska komma till dem. Det brukar vara så att det finns möjlighet att ögonlysa där någon/några gånger om året och min plan är att Lexus ska ögonlysas där. Datumet som ögonlysaren kommer dit är 7 februari och Lexus blir ett år den 20 februari. Jag får helt enkelt hoppas att ögonlysaren kommer tillbaka senare under året, ögonlysning ska alltså ske efter det att hunden har fyllt 1 år. Närmaste andra ställe att ögonlysa på är i Falun och dit åker jag inte. Det handlar inte om att ögonlysaren/veterinären där skulle vara dålig på sitt yrke utan det handlar om att det var där som Toker avlivades och hon sa för mycket mindre begåvade saker. Skulle jag åka dit med en ny hund och hon skulle säga något mindre lämpligt skulle jag inte vara trevlig

9 kommentarer:

  1. Otur...
    Du får ringa dem efter killen har fyllt ett år och fråga när ögonlysaren kommer härnäst. Har du otur sammanfaller det med MH. Jag vet inte om det är karens på ögondropparna men det skulle inte förvåna mig. Det kommer en tid för ögonlysningen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En som brukar vara med på hundpromenaderna jobbar på kliniken. Ska försöka komma ihåg och fråga henne nästa gång om hon redan vet när ögonlysaren kommer nästa gång

      Radera
    2. Ögonlysningen blir när den blir. Huvudsaken är att han bli omlyst och inte när. Fast jag vet att det är skönt att ha sådana saker gjorda.

      Radera
    3. Det hade varit skönt att få det gjort fort men omlyst kommer han givetvis att bli

      Radera
  2. Förslagsvis kan man om man har möjlighet göra det i samband med hd-röntgen. Men jag förmodar det är lättare här ner där vi har vet. o djursjukhus i parti o minut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Närmaste ställe som har en ögonlysare jämt är Falun och dit är det 14 mil och dit vill jag inte. Närmaste efter det är nog Ultuna och till Uppsala är det 30 mil. Röntgen blir det hos vår vanliga veterinär och sen får det bli ögonlysning i värmland någon gång under året

      Radera
    2. Jo du Bettan, väldigt mycket lättare söderut har ni. Här i Dalarna finns bara en enda ögonlysare och hon jobbar på Falu Djursjukhus. Tidigare åkte hon runt till andra veterinärer ett antal gånger per år men har slutat med det. Nu är det Falun eller Torsby som gäller. Att boka tid för både ögon och röntgen kan vara svårt. Med Kiros lyckades jag men med Rumba gick det inte trots att vi kollade fyra månader fram i tiden. Då fick vi åka två gånger samma vecka istället. Kul när vi har tio mil enkel resa dit.

      Radera
  3. Har du provat de halvstryp som är fleecefodrade utan kedja? Bailey har ett och han blir varken luggad eller sliten runt halsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag inte provat. Det får bli reservplanen om inte nosludd funkar

      Radera