onsdag 19 december 2012

Järpe?

Jag tycker själv att jag har blivit rätt duktig på att känna igen djuren här i närheten. Både på deras utseende,läten och spårstämplar. I dag ute på promenaden hörde jag ett konstigt läte och tittade upp i ett träd och där satt det en fågel som jag inte tidigare sett. Givetvis hade jag bara med mig mobilen så det blev inget kort på den. Den satt kvar en liten stund och flög sedan iväg på ett klumpigt sätt. Den första fågeln jag kom på som det skulle kunna vara var en järpe. Nu har jag aldrig tidigare sett någon järpe här så säker är jag inte men det var inte någon tjäderhöna. Kunskapen om det vilda får jag allt tacka teorin i jägarexamen för.
Rådjursspår

Älgspår
Det var ovanligt mycket spår idag vilket jag gissar beror på att det inte var någon människa som hade gått var jag gick. De senaste åren har det blivit mer skogsharar här, det är inte många gånger som jag har sett harar här men spåren är det lätt att känna igen. Det mest exotiska spår som jag såg var det här nedan.
Kanske inte helt lätt att identifiera vilket djur det är men jag lyckades även fånga djuret på bild. En ledtråd är att det har päls och inte har sin boplats i skogen.
Spåret hör ihop med något så exotiskt som en collie. Lite avundsjuk blev jag på Lexus som så lätt tog sig fram i snön medan jag kämpade på. Det var riktigt trevligt att komma ut på en skogsväg som var lite plogad.
Sen pulsade vi i snö ett tag till och nu verkar det som om även Lexus blev lite trött

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar