måndag 4 juni 2012

Ett tappert försök

Ett hörn i trädgården tittar man inte gärna åt. Där har vi komposter för trädgårdsavfall och ja i ärlighetens namn så hamnar även en hel del grenar och annat där. Hörnet är avskilt från resten av tomten för att det ska vara lätt för personerna som tömmer avloppstanken att komma åt. Genom att det är avskilt så blir inte gräset klippt så ofta i hörnet och när inte gräset blir klippt tar sorkarna över. Jag gillar inte sorkar utan önskar livet ur alla.
Min första tanke var att ta grästrimmern och kapa av allt gräs sen tänkte jag om. Eftersom jag inte kan veta om någon korkad sork skulle gömma sig under gräset skulle det kunna bli blod och sorkdelar som flyger om jag använder grästrimmern. Tanken på att få sorkdelar på mig roade mig inte så jag började kapa gräset för hand. Nu hade jag vädret på min sida för det började regna ordentligt och eftersom jag ändå inte tyckte att det var så roligt så gav jag upp för dagen.
Man skulle kunna tro att vi jobbar hårt för att få så många maskrosor som möjligt men vi gör faktiskt inte det utan de försöker ta över gräsmattan helt utan hjälp. Lite synd kan jag kanske tycka om närmaste grannen som kämpar för att få en maskros fri tomt medan vi nöjer oss med att klippa gräsmattan ibland. Risken finns nog allt att våra maskrosor sprider sig till deras tomt.
Ett intressant fenomen här är att i stort sett alla fåglar som väljer att hålla till här är fåglar som låter mycket. När det regnar dyker fiskmåsarna upp och sen håller de till här ett tag och flyger runt och skriker.
Solen visade sig stundtals men på himlen närmade sig de mörka molnen på nytt.
hits counter

1 kommentar: