tisdag 20 mars 2012

Använd avelsdata

Det är min uppmaning till alla valpspekulanter oavsett ras. Även om jag aldrig kommer att äga en bayrare (Yana och Freyja är sambons hundar) så håller jag lite koll på hur det avlas. Ibland blir jag lite upprörd och det var vad som hände för en stund sedan. Jag tänker inte hänga ut någon uppfödare men jag har svårt att se att dem som har köpt valp ur den kullen kollade upp den på avelsdata eller hunddata först. När det kommer till bayrare så är det i stort sett bara hd-fel man ska kolla upp på föräldradjurens släktingar och det är inte jobbigt. Collie däremot kräver lite mer jobb när man letar valp ögon,hd,ed och mh är det minsta som man ska kolla upp.
För att få tillgång till avelsdata krävs det att man registrerar sig men det tar inte någon lång stund och den stunden är det absolut värt eftersom det är lättare att kolla upp hundar och deras släktingar. Här hittar du avelsdata

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar