tisdag 29 november 2011

Någon som kan förklara?

För att rensa huvudet från plugg roade jag mig med att titta lite på Smooth collie database. När jag hittar någon hund där som tilltalar mig så brukar jag kolla upp den om det går. I det här fallet så var det en finsk hund så det blev en titt på koiraNet. Nu kommer jag då till det som jag inte riktigt förstår och som jag hoppas att någon har ett svar på.

Hur kommer det sig att en hund med diagnosen undefined extra ögonfransar/hår:hittat (jag kan inte finska utan använder en översättningsfunktion så det blir inte alltid korrekt svenska) har använts så pass flitigt i avel att han har 52 avkommor?

Nyfiken som jag är tittade jag på avkommorna. En del finns inte i Finland så hur det ser ut med dem kan jag inte ta reda på.

20 stycken är ögonlysta efter ett års ålder och 5 av dem har diagnosen distichiasis eller undefined extra ögonfransar.

Hunden har 74 barnbarn som är födda i Finland, det finns även barnbarn i andra länder.  Av de 74 så är 23 ögonlysta efter ett års ålder och 2 har diagnosen distichiasis eller undefined extra ögonfransar.


Jag är glad att distichiasis kommer att synas på hunddata nästa år. Jag hoppas och önskar att ägare till drabbade hundar kommer att ögonlysa dem på nytt nästa år så att det syns på hunddata

3 kommentarer:

  1. Vad bra att distichiasis kommer att synas på hunddata! Hoppas att fler inser att det är en sjukdom att ta på allvar. Om hunden "bara" behövt ta bort hårstrån en gång under sitt liv kanske man inte inser allvaret i problemet och använder hunden i avel. Men det är skrämmande många hundar som har extra ögonfransar eller är positiv för PPM. Kanske dags att "Hundsport" eller "Colliebladet" skriver en artikel om sjukdomen. Det kanske skulle få fler att få upp ögonen! Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Collieklubben skickade jag mail till ett par veckor innan jag avlivade Toker och bad dem upplysa om distichiasis. Jag väntar fortfarande på svar...

    SvaraRadera
  3. PPM är rester från fosterstadiet och inget som påverkar hunden!

    SvaraRadera