måndag 13 juni 2011

Det går alltid att hitta något intressant när man googlar

Att googla lite är ett utmärkt sätt att rensa huvudet på plugg. Jag roade mig att googla lite på bayersk viltspårhund och hamnade på Bavarian Mountain Hound Society of Great Britain.    Där började jag läsa om deras spårprov och blev lite imponerad. Inte av svårigheterna i spåren utan att de även har ett lydnadsmoment som ingår i testet.

I deras Schweisshund level 1 test så består själva lydnadsmomentet av två delar, första delen består av att ägaren/föraren sätter hunden och går iväg ca 30 m. Efter ca 10 min säger domaren åt ägaren att kalla in sin hund och hunden ska då komma till sin ägare/förare. I den andra delen har ägaren/föraren hunden lös eller kopplad i ett kort koppel. Hunden ska hålla sig bredvid eller bakom föraren och vara under kontroll. Hunden och föraren ska göra höger och vänster svängar, stanna och variera hastigheten.
I Schweisshund level 2 test består lydnadsbiten av att ägaren/föraren lämnar hunden sittandes och går iväg 50 m och gömmer sig. Efter ca 2 min skjuts ett skott på kommando av domaren efter ytterligare 2 min skjuts ytterligare ett skott. Efter ytterligare ca 1 min ska ägaren/förare återvända till hunden. Domaren tittar även på hur samspelet mellan hund och ägare/förare ser ut.


Mycket intressant att se att det finns länder som även har med en lydnadsbit i sina spårprov. Hade vi haft så i Sverige på våra viltspårprov hade det varit rätt kört för mig och Toker. Att han skulle sitta tyst i skogen i 10 min finns det nog ingen som tror, inte heller finns det någon stor chans att han skulle sitta tyst och stilla om någon skjuter i närheten. Han skulle utan tvekan rusa rätt till skytten. Yana däremot tror jag nog allt skulle klara lydnadsmomenten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar