onsdag 27 april 2011

Yana spårar

När jag lade spåret till Yana var jag ovanligt ambitiös och hade med mig ett papper som jag ritade upp spåret på. Sambon fick sedan titta på pappret och se hur jag hade lagt spåret. Han tyckte att det såg bra ut men han uppfattade nog inte att skalan inte var helt korrekt. Det är oftast jag som lägger spår åt hundarna så när det kommer till Yana vet jag att jag kan lägga riktigt kluriga spår och att hon klarar det även om det är jobbigt. Liggtiden blev som sagt runt 30 timmar och spåret var enbart lagt med en älgklöv.
Yana väntar på tillstånd från sambon att börja spåra.
Yana tog an spåret på ett bra sätt som vanligt och sen bar det av.

Hon fick jobba en stund med att reda ut en spetsvinkel men sen var det raka vägen fram till skogsvägen. När hon kom till vägen fortsatte hon ut på den och spårade runt 10m och sen fick hon ett tapp. När Yana får ett tapp vänder hon självmant tillbaka och spårar om. Hon fick kämpa på rätt bra med att spåra på vägen, det är inte så mycket trafik på vägen men lite bilar brukar köra där.

Sambon frågade hur långt jag egentligen hade gått på vägen och han hade nog inte riktigt räknat med att jag hade lagt spåret så pass lång bit på vägen. Jag har en stor tilltro till Yanas spårförmåga och självklart måste hon bli utmanad så därför gick spåret ca 100m på vägen. Precis som jag visste så klarade Yana av spåret även om hon fick anstränga sig rätt mycket. Sambon hade lite invändningar mot att Yanas första spår för året var så pass svårt men sånt lyssnar jag inte på.

För Freyja gick det också bra. Hon fick ett ordentligt blodat spår på runt 100m med en vinkel och liggtiden blev ca 1h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar