torsdag 21 augusti 2014

Nähä jag är fortfarande inte en perfekt hundägare

Nu tror jag i och för sig att någon som kallar sig för perfekt hundägare skulle skrämma mig lika mycket som okunniga hundägare som kallar sig för instruktörer. Låt oss titta på en bild.
Notera gärna den fina bayerska viltspårhunden på stubben. Collien behöver man i det här fallet inte titta på. Nu beror det inte på att han är ful för det är han inte utan det handlar mer om vad han gör. Det han ägnar sig åt är jakt på mus/sork och i det här fallet lyckades han. Nu hann jag inte reagera innan han redan hade haft ihjäl den och hade den i munnen. Ska jag se något positivt med det hela så var det att han spottade ut den när jag ropade loss.
Givetvis så är det inte roligt när någon av hundarna har ihjäl något djur men enda sättet att förhindra det helt skulle vara att låta hundarna ha munkorg jämt och det är inte något alternativ. Toker hade ihjäl en näbbmus när han gick i koppel så koppel är inte lösningen

5 kommentarer:

  1. Vad gör väl en död sork/mus? Det finns tydligen gott om dem i år. Terven som kom med Kent när vi blev ihop plockade upp ett rådjurskid i nackskinnet trots att hon var kopplad. Kidet var oskatt när vi fått henne att spotta ut det. Samma terv tillsammans med sin dotter gjorde processen kort med haren som trasslat in sig i nätet över jordgubbslandet. Olyckor händer ibland och du är en bra hundägare. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag säger som Åsa. Vem bryr sig om det är en sork/mus mer eller mindre? Uzie klippte en hare en gång, den hade redan brutet ben så det var nog skonsammare för den att dö snabbt (och det gick riktigt snabbt) än att svälta ihjäl eller dö av smärta. Det är sådant som händer, du är ingen dålig hundägare för det!

    SvaraRadera
  3. Haha, jag måste skratta lite, jakthunden sitter fint som på en piedestal och låter sig fotas, medan den vilda collien dyker på ett byte i bakgrunden. Lyckad knäppning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Får se om jag förstör ryktet nu att collie är en ras som är snäll mot alla djur=)

      Radera