tisdag 20 maj 2014

Vad är det för tråk collie?

Jag borde inte reagera längre när jag läser konstigheter om collie på nätet men det gör jag. Det senaste jag reagerade över var en som skrev att hon i framtiden skulle skaffa en kh collie för långhåren är inte livliga. När jag läser sånt brukar jag titta på Lexus och fundera. Jag skulle inte beskriva honom som lugn och tråkig direkt. Om han skulle vara livligare så skulle det krävas att han studsar runt hela tiden. Skulle han göra det så skulle jag nog flytta ut i vedboden. Jag förstår inte vad det är som gör att alla människor tror att alla långhår är tråkiga och korthåren studsar runt hela tiden. Jag skulle inte komma på tanken att påstå att alla långhår är roliga för så är det inte. Inte heller skulle jag påstå att alla korthår är bra hundar som passar till jobb/tävling. Det finns skillnader inom både korthår och långhår. Oavsett om man vill ha ett korthår eller långhår så gäller det att läsa på och någon garanti för att hunden kommer att bli allt det man hoppas finns det inte. Det samma gäller för alla raser men i en del raser är risken större att det inte blir som man tänkt och så är det med collie. I framtiden hoppas jag att det kommer att bli lättare för folk att hitta en collie oavsett hårlag som är bra mentalt och har arbetslust

2 kommentarer:

  1. Jag har inte träffat många collies över huvud taget, men genom åren har jag faktiskt bara hört om en collie som är riktigt livlig och det är Lexus. Alla långhår jag har träffat har varit sävliga och värdiga liksom, ingen fart alls. Kh har jag bara träffat två och en av dem är ganska ok vad gäller livligheten, den andra inte alls. Det har nog med personliga erfarenheter och linjer att göra, av det jag läst om collie så verkar linjerna ÄNNU viktigare än i många andra raser.

    SvaraRadera
  2. Det roliga är att Lexus mamma Yuffie ger ett tråkigt intryck ända till man ber henne arbeta. Då sätter hon igång ordentligt men till vardags ödslar hon inte energi i onödan. Lätt att hitta en hund som passar det man vill är det inte.

    SvaraRadera