fredag 21 februari 2014

Uppdaterade mentalindexlistor



Nu var mentalindex listorna uppdaterade vilket innebär att Lexus nu har fått sitt mentalindex. Finrns inte så mycket att skriva om det. Han är som han är och jag tycker att mh ger en bra bild av hur han är. Indexlistorna hittar man på collieklubbens hemsida.

Löjligt nog blev jag lite ledsen av att se att min förra hund fortfarande är högst upp på listan på korthår avseende mentalindex för nyfikenhet/orädsla. Jag hade hoppats att den platsen nu skulle ha tillfallit en frisk hund med arbetslust.

Missförstå mig rätt nu. Collieaveln måste riktas in på att avla fram mentalt bra hundar men bara för att en hund är bra mentalt så måste den inte användas i avel. Att den är fysiskt frisk och har arbetslust är minst lika viktigt. Jag hoppas vid gud att ingen väljer att köpa hund från kenneln min förra hund kom från bara för att han är den med bäst index på nyfikenhet/orädsla.

2 kommentarer:

  1. Visst är det himla tråkigt att göra reklam för en uppfödare som man inte vill :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt på det flera gånger när det gäller dig och Kaj. Oavsett hur du gör kommer ni alltid att vara bra reklam tack vare allt ni har lyckats med och kommer att lyckas med. Det enda man kan göra är att vara ärlig och hoppas att människor som letar collie tittar ordentligt på avelsdjurens syskon och tidigare kullar

      Radera