fredag 28 februari 2014

Ond cirkel

Jag kan inte påstå att det känns så överdrivet roligt att vara hundägare för tillfället. Lexus är riktigt påfrestande och det i kombination med att jag inte har så mycket energi gör det riktigt drygt. Han är uppe i varv större delen av dygnet. Han kan börja skälla helt plötsligt utan anledning. Promenader är ett evigt kastande i kopplet och gnällande. Efter en timme av det är jag slutkörd och då vill jag ha lugn och ro en stund. Att försöka träna honom när han är uppe i varv är ingen mening, han kan inte lyssna eller fokusera. Spåra lär det dröja några månader innan det går att göra med tanke på snömängden så det kan jag inte försöka trötta ut honom med. Han blir givetvis trött av ordentliga promenader men han går ändå på högvarv. Igår promenerade vi i Vansbro så det blev lite omväxling. Jag försöker hitta på saker så att han blir nöjd och trött men det är inte lätt. Om han inte lugnar sig under de närmaste dagarna så blir det nog en tripp till veterinären för att kolla upp hans värden. För att ha det så här i längden är inte hållbart på något sätt

4 kommentarer:

  1. Men usch vad jobbigt för dig. :-( Ja, för honom också antar jag. Hoppas att han lugnar sig snart, det är ju som att leta efter en nål i en höstack när hunden är "för" pigg men ändå inte normal. Kram på er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är nog lika drygt för honom som för oss men snart är nog min pälsboll som han ska vara igen

      Radera
  2. Han är antagligen bara uppe i varv efter Freyjas löp. Kiros brukar bli mer speedad precis efter löp, värre när han var yngre än nu. Det känns som all frustration över att ha missat löpet ska ut. Testa nosarbete inomhus, sök på K-9 nosework. Lär honom markera en doft, exempelvis te. Då kan du sedan gömma te någonstans i huset och han får nosa upp det. Bra komplement till spår under perioden det inte går att spåra ute och mycket mer tröttande än lydnadsträning plus lite jobb för matte. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att även Kiros blir mer speedad efter löp då behöver jag inte oroa mig.
      Jag hade tänkt lära Lexus söka efter oregano precis som jag lärde Yana och Toker men det hade jag helt glömt. Tack för att du påminde mig får ta och träna Lexus i det någon dag snart

      Radera