torsdag 16 januari 2014

Varg igen

Så var det varg nära/i byn igen. Och det är så där lagom roligt, när de håller sig några km från byn känns det väldigt mycket trevligare. Nu handlar det om att varg har synts några hundra meter från var byn startar/slutar och att en har sett spår några hundra meter från vårt hus. Att bo här innebär en risk att våra hundar blir vargmat och den risken verkar folk ha svårt att förstå. Jag vet inte och påstår mig ej veta hur någon av hundarna skulle reagera om det skulle dyka upp vargar när de är lösa. En risk är att hundarna drabbas av panik och att då tro att hundarna skulle lyda på kommando är naivt. Säger deras hjärnor åt dem att fly tror jag inte att det finns en chans att jag får stopp på dem med ren lydnad. Jag skulle inte ägna mig åt att bagatellisera risken för småhundar att bli dödade eller illa bitna av ouppfostrade stora hundar i städer så jag skulle uppskatta om människor slutade bagatellisera över riskerna som finns för hundar som bor i områden med varg.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker faktiskt inte att man bagatelliserar riskerna, men jag tillhör dem som tycker att det är en kalkylerad risk att ha hunden lös i vargområden. Det är inte normalt för varg eller andra rovdjur att hålla sig så nära bebyggelse, så det är mycket möjligt att den varg ni ser behöver bli omlokaliserad eller till och med skjuten om den fortsätter att vara kring er. Det har jag inga problem med, men jag tycker inte att man kan säga att vargen inte har rätt att bo _i naturen_.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor man som jag gör så är det alltid varg i närheten. Att aldrig ha hundarna lösa är inget alternativ. Och nej vargarna här kommer inte att bli skjutna för att de håller sig nära byn så fungerar det inte på landet

      Radera