onsdag 1 januari 2014

Ge mig ett par stövlar som håller

Hur svårt ska det vara att tillverka ett par stövlar med bra grepp på is som håller? Nu har jag mitt andra par Euro-hunt PU vinter och precis som det tidigare paret jag hade går sulan sönder. Stövlarna är sköna att gå i och ger bra grepp på is men de håller inte. Första paret reklamerade jag och stövlarna jag har nu fick jag i februari. Jag hade hoppats att första paret var måndagsexemplar och att stövlarna jag fick skulle hålla. Nu är det inte många månader som jag har använt stövlarna med tanke på att jag var inlåst slutet av maj-slutet av november. Så här ser sulorna ut nu.

Stövlarna kommer inte att hålla länge till och jag letar för fullt efter några andra vettiga stövlar med det är inte lätt.
 Jag har läst om Muck boots tay sport men problemet med dem verkar vara att sulan slits ut på en säsong och att stövlarna inte ger något bra grepp på våta ytor och med tanke på priset så har jag ingen lust att chansa.
Powerboots fungerar inte på min fot så den går bort.
Tretorn bore har jag haft och som vinterstövlar var de värdelösa. Riktigt hala och började läcka in efter några månader.
Viking icefighter stövlar har jag läst lite om och än så länge verkar de vara bästa alternativet.
Jaktforum verkar vara bästa stället att läsa på när man letar stövlar.

Jag tar tacksamt emot tips på bra vinterstövlar ner till -20 bör de klara och ha bra grepp på is. Givetvis inga korta stövlar eftersom jag pulsar i snö på vintern.


Det har hunnit bli 2018 och fortfarande kommer det besökare till det här inlägget om hållbara/inte hållbara stövlar. Med tanke på det känns det vettigt att lägga en länk till ett inlägg om ett märke på stövlar som håller. Jag har mitt andra par Igloo stövlar nu och inlägget handlar om mitt första par

4 kommentarer:

  1. Det finns ju Icebugs men de kan man verkligen inte ha om det inte är snö (det kan ju vara pisskallt utan snö också) eftersom det är inbyggda broddar i dem. Icebugs är varma och finns i många olika modeller, kommer inte ihåg om deras hemsida bara heter icebugs.com eller hur det var men googla. Jag köpte ett par lågskaftade, jag har snölås på termobyxorna och kommer ju nu heller inte att pulsa som man gjorde förr när man hade hund. Jag vet ingen som har Icebugs som inte är nöjd.
    Det är väldigt märkligt att det i ett land som vårt ska vara svårt att hitta bra vinterstövlar. :-?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat lite på icebugs dock de utan broddar så att det går att använda dem hela vintern oavsett snömängd. Synd att det är så dyrt bara

      Radera
  2. Jag har dessa http://www.ofc.nu/poriginal-skoterskor-till-kanon-pris-p-239-c-202.aspx
    Det finns två nackdelar enligt mig. Jag kan inte köra bil i dem då de är för breda utan måste byta. Sedan kan de lätt bli för varma i alla fall för mig om inte det är riktigt kallt ute. Fast jag fryser aldrig om fötterna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tyvärr inte ha powerboots. Själva fotdelen är för platt, det blir för mycket tryck på min knöliga fot

      Radera