fredag 31 januari 2014

Från odräglig till perfekt

Snällt uttryckt så är Lexus lite av en utmaning nu. Promenaderna som tidigare var trevliga är långt ifrån det nu. Det är ett evigt dragande och gnällande. Dragande kan jag stå ut med, gnällandet är det värre med. När jag ignorerar gnällandet ökar han bara på ljudvolymen till det inte går att föra ett samtal. Säger jag till så är han tyst en stund och sen börjar han bara om. Det leder till att jag blir irriterad och känner mig som en dålig hundägare som tjatar på honom. Promenaden på morgonen var ovanligt dryg så när vi kom hem kände jag bara för att ta en kopp kaffe och röka en cigg. Lexus däremot tyckte att vi skulle göra något så då blev det så. Vi tränade lite fotgående och rutan. Och i vanlig ordning gjorde Lexus mig glad. Han gjorde sitt bästa hela tiden och tyckte att det var kul och det är allt jag kan önska mig. Nu på eftermiddagen har vi varit ute och pulsat i snö. Det ser rätt roligt ut när bayrarna tar sig fram i snö som når mig till knäna. Efter 1½ timmes pulsande i snö som når mig till knäna är alla här trötta.

2 kommentarer:

  1. Usch vad jobbigt, är det något löp på gång hemma kanske som gör att han ljudar? Uzie var väldigt tyst av sig vilket jag var ytterligt tacksam för, utom när jag försökte lära in "skall". Det BARA.GICK.INTE att locka fram ett skall. :-? Gnäll är ju en helt annan sak, det vill man ju aldrig ha men både collies och belgare har en viss fallenhet för det. Där var jag snäll :D Hoppas att han slutar med konserterna snart, uthärda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Freyja borde börja löpa om ca 1v om hon tänker fortsätta löpa i samma intervaller som tidigare. Jag tror absolut att det är en del av förklaringen men även min tidigare collie hade en dryg gnällperiod som tacksamt nog gick över. När jag blir som mest irriterad tänker jag på min förra hund och att gnällandet plötsligt slutade och försöker tänka att även Lexus kommer att bli tyst igen. Men det är riktigt drygt att vara ute och promenera och höra ett evigt gnällande,

      Radera