torsdag 23 januari 2014

Det är nog ett halvår som skiljer

Jag och sambon har tidigare pratat om att mognadsmässigt så ligger nog Lexus ca ett halvår efter hur Toker var i den här åldern. Det känns som om det bara blir mer och mer korrekt. Toker hade en riktigt dryg period när han var runt 1½ år. Många många promenader kände jag mest för att knyta fast honom i närmaste träd och gå och sätta mig på en stubbe en bra bit bort. Jag gjorde aldrig det men nära var det allt ibland. Lexus verkar nu ha hamnat i en period som går ut på väldigt selektiv hörsel och att vara överallt samtidigt. Freyja borde även börja löpa snart så möjligtvis spelar det in. På morgonpromenaden stack han ut två gånger på isen på ån och det är inte något som är okej. Isen är inte tjock och det var bara tur att den höll. På koppelpromenader så känns det som om han är överallt, alla spår i diken måste kollas och sen ska det fort hoppas tillbaka upp på vägen. Det blev kort koppel på kvällspromenaden. Han har sedan en tid tillbaka reagerat på när tvättmaskinen börjar centrifugera, tvättmaskinen är i det läget ute efter att äta collie... Nu har jag inte brytt mig över att han reagerar men i natt reagerade jag. Sambon tvättade i natt och mitt i natten blev jag väckt av en collie som flög upp i sängen och klev på mig till han hittade en bra plats att lägga sig på. Vi har inga hundar i sängen och det vet herrn. Till herrn inser att tvättmaskinen inte tänker äta upp honom så blir det inget tvättande mitt i natten.

Det som däremot är positivt är att han fortfarande kan koncentrera sig när vi tränar. Tacksamt nog så vet jag att det här är en period som kommer att gå över så jag får fortsätta ta lite djupa andetag ibland och njuta av stunderna när Lexus är som en ängel.

3 kommentarer:

  1. Tänk vad olika det är med hundars mognad, inte bara rasmässigt utan individuellt. Särskilt den mentala mognaden är ju oerhört spridd även inom samma ras. Jag vet folk som haft malle som upplevt att hunden var mogen vid 1 1/2 års ålder, medan jag kände att Uzie hade landat i sig själv och livet först ett år senare. Jag tror att Uzie var mer "normal" i det fallet som malle. Min första hund (blandis terv/bc/schäfer) var däremot mogen innan 1 1/2, hur mycket exakt minns jag inte men jag minns att alla, och jag, upplevde honom som vuxen och "klar" liksom. Hoppas att Lexus kommer på att tvättmaskinen inte är farlig och att flamsperioden går över snart. Jag tror att du har väldigt rätt i att ett annalkande löp kan spela in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan Lexus landar ordentligt lär det dröja ett tag men jag har ingen stress. Förra collien Toker gjorde sitt mt i den här åldern och det skulle jag aldrig ta ut Lexus på nu. Jag utgår från att Lexus kommer lära sig/inse att tvättmaskinen inte kommer att äta upp honom för att sluta tvätta i maskin är inte ett alternativ

      Radera
    2. Nej men precis, tvätta måste man ju göra så han får ju vänja sig. Håller tummarna för att hysterin går över snart.

      Radera