torsdag 22 november 2012

Varför en collie?

Jag började funderar över den frågan efter att ytterligare en gång ha läst på ett hundforum hur folk avrådde från att skaffa collie. För min del så blev det collie igen för att det är en ras som passar mig.
Toker
Det är en ras som trivs ute i naturen och för mig så är promenader ett utmärkt sätt att rensa huvudet. Att se en collie studsa och springa runt och njuta är en glädje.
Toker och Yana
Toker och Yana
Oftast fungerar de bra med andra hundar. Oavsett ras så händer det naturligtvis att hundarna ibland får en påminnelse från en äldre hund om hur man bör uppföra sig
Kiros
Lexus
Eiko
Yuffie
Kiros

Lexus
 De vill och behöver få göra något för att må bra och det är upp till mig som ägare att hitta vad som passar oss bäst.

Det finns en glädje i hundarna men det slår inte över så att de blir flamsiga eller jobbiga. Självständigheten är något som jag uppskattar stort. Jag tycker att det är skönt med en hund som gärna går och lägger sig i ett annat rum och inte alltid måste vara nära.
Vettig är inte alltid ett ord som passar men det gör det nog inte på mig heller. Ett ord som ofta hörs om collie är att de är snälla och så är det men det är inte samma sak som att de finner sig i vad som helst. Vill man ha en hund som aldrig visar något humör utan bara är så är det en leksakshund som man bör skaffa

2 kommentarer:

  1. Man väljer väl ras efter de invider man har träffat inom rasen skulle jag tro. Dock har jag svårt för att skaffa en collie till. Man kan aldrig få en lika bra till....... Men åren går och en dag så då kanske jag trots allt försöker få en lika gudabenådad collie till.......

    SvaraRadera
  2. Jag har bara träffat trevliga collies och skulle kunna tänka mig att kampera i hop med en korthårig sådan. Gillar det där lite stoiska draget som jag sett hos dem och som både min nuvarande labb och min tidigare totalt saknar...

    SvaraRadera