onsdag 10 oktober 2012

Externbelöning-en utmaning

Igår blev det en vilodag, Lexus hade säkert orkat göra något men med mig var det värre. 3-4 timmars sömn gör inte att jag har så mycket energi. Igår och idag så är jägarna rätt nära byn så att hitta på något i skogen kändes uteslutet. Jag har börjat lite smått att träna in läggande,ställande och sittande under gång. Jag har än så länge Lexus framför mig så jag ser ordentligt, han har lite för mycket fokus på mig och att ta sig framåt så resultatet blir därefter. Lösningen kändes självklar nämligen en externbelöning. Jag placerade en skål med en matbit i och en leksak på gräsmattan och sen tänkte jag att vi skulle fortsätta träna. Det visade sig vara en stor utmaning för Lexus, han blev så pass fokuserad på externbelöningarna att han inte klarade av att göra något. Det var bara att backa ordentligt i träningen.
Att sitta mellan mig och belöningarna blev en tillräckligt svår utmaning. Lite klantigt känns det att jag inte har tränat mer med externbelöningar. Oftast när jag har använt externbelöningar så har det blivit så att jag har använt dem i rätt riktning som han ändå ska åt, t.ex. inkallningsträning när belöningen finns en bit bakom mig.
Belöningar gillar han oavsett vad det är men leksaker är nog ändå favoriten

2 kommentarer:

  1. Men det klart att man ska balöningarna först! Förstår du väl?? Inte kan man koncentrera sig så mycket om man vet att de bara ligger där och vänta ;)
    Fråga Lexus så får du höra att jag har rätt ;)

    SvaraRadera
  2. Yuffie har aldrig lärt sig att hantera externbelöningar. Det blir enbart fokus på externbelöningen och sedan kommer den förvirrade tungan ut när husse ber henne göra något.

    SvaraRadera