söndag 26 augusti 2012

Tre hundar tre spår

På fm så gav sig sambon och Freyja iväg för att gå ett viltspårprov. Resultatet blev ytterligare ett första pris så nu fattas det bara ett första pris.
Freyja är absolut ett bevis på att det tar lite längre tid ibland för en hund att mogna och det gör inte att hunden är sämre på något sätt.
På em så kände jag att det var dags för Lexus och Yana att få lite aktivering så jag beslutade att de skulle få varsitt personspår. Yana spårar det som man sätter henne på så det har aldrig varit något problem att växla mellan person och viltspår. Medan spåren fick ligga till sig promenerade vi i regnet.
Yana och Lexus
Spåren fick ligga i cirka en timme och sen blev det Lexus som fick spåra först.
Det verkar helt klart som om han har fattat vad spår går ut på nu. Hans spår var runt 200m med två vinklar och en leksak och en spårapport i spåret. Spårapporten stannade han och luktade på och det är jag nöjd med i det här läget. Och sen fortsatte han att spåra. När vi kom till leksaken blev det dock lite värre.
Han blev glad över att hitta en leksak och lekte mer än gärna men sen blev det svårt att få honom att fortsätta spåra. Helt klart en miss från min sida och nästa spår blir det enbart en leksak som slut. Han är duktig den lilla hunden och jag är nöjd med hans spårarbete idag.
Sen var det då dags för Yanas spår.
Det var ett spår med många serpentiner,vinklar och träd som jag hade klappat på. Yana spårade som jag hade räknat med. Inga problem för henne med andra ord.
Att hitta en burk med lite godis vid spårslutet var en glad överraskning för Yana.
Nu är det tre hundar som ligger och vilar och verkar nöjda med dagen

2 kommentarer:

  1. Vad duktiga ni är hela gänget!
    Skönt att Lexus förstått poängen med spår. Det kommer bli så bra i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt :) Underbara aktivitets bilder att titta på :)

    SvaraRadera