fredag 17 augusti 2012

Bra initiativ

Nu finns det hälsolistor på forumet colliefolk och givetvis har jag rapporterat in Toker dit. Jag vill att informationen att han hade distichiasis ska vara lätt att hitta. Om någon funderar så väntar jag fortfarande svar på ett mail jag skickade till avels och uppfödarkommittén i collieklubben. Jag anar att de får mycket mail eftersom det har gått mer än ett år sedan nu som jag skickade mailet. Men vem vet kanske kommer det ett svar någon dag.
När det kommer till distichiasis, trichiasis osv så hoppas jag fortfarande att alla rasklubbar vaknar till liv och gärna tar efter avelspolicyn för welsh springer spaniel. 
Om någon inte orkar leta upp vad jag menar så är jag nu snäll och citerar
" Trichiasis och distichiasis innebär att felriktade ögonhår ligger och skaver mot hornhinnan.
Defekterna är ärftliga.
Drabbade individer skall ej användas i avel. "

Det verkar tragiskt nog inte som om det är många rasklubbar som har vaknat upp till vilken skit distichiasis och trichiasis är och så länge som rasklubbar inte vaknar till liv så är det bara för uppfödare att fortsätta avla. Hur kan det vara så svårt att förstå att det inte spelar någon roll hur många titlar en hund har om den lider av en defekt så har den inget i avel att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar