fredag 29 juni 2012

Här får man jobba för maten

Lexus äter ca 5 dl torrfoder per dag och tre dl serveras i matskål och två dl har jag som belöning. För mig så är det ett bra sätt för det ger mig möjligheten att belöna mycket och se allt bra som han gör.
Det blir många belöningar på en dag för spontan ögonkontakt. Sen försöker jag även ha korta träningspass där vi tränar på något. En del saker tränar jag för att jag räknar med att vi kommer att ha nytta av det i tävling och annat tränas bara för att det är roligt.
Jag har börjat träna lite att Lexus ska hålla i leksak/apport till han får ett loss kommando. Han har en förmåga att släppa leksaker rätt fort när han har kommit fram till mig så det tänkte jag jobba bort. Får jag bort det redan nu så har jag mycket gratis sen när vi börjar träna in en tävlingsmässig apportering.
Lite har vi även börjat träna på lydnads/bruks hindret. Innan någon nu funderar på hur det är ställt i mitt huvud som tränar en 4 mån valp på det så handlar träningen om att han ska förstå att det är mellan kanterna på hindret han ska. Det finns ingen fast planka på vårt hinder så lägsta möjliga höjd är höjden på metallramen och den är 2-3 cm.
Sen blir det givetvis mycket lek, både som belöning och lek bara för att det är kul.
Målsättningen som jag har är att vi ska ha tävlat lydnad och/eller bruks innan Lexus fyller 2 år. Och om vi inte hinner det så gör det inget. Det kommer alltid att finnas människor som börjar tävla tidigare med sina hundar men det stressar mig inte. En del av dem är bättre på att träna hund än vad jag är och en del faller för stressen och tävlar med hundar som inte är redo.
I helgen hade jag tänkt se hur nosen fungerar. Det är på tiden att prova ett riktigt kort spår med andra ord. Det kommer även att bli lite spår för bayrarna om vi inte regnar bort. Att lägga spår var det är mycket vitmossa är ingen höjdare när det har regnat eller regnar. Vitmossa blir som såpa
Freyja tyckte att hon hade varit duktig igår och duktiga hundar ska givetvis belönas. Och om ingen tvåbent ger en en belöning så får man fixa det själv. Belöningen som Freyja tyckte att hon var värd var en stor bit sockerkaka. Någon gång borde jag lära mig att allt ätbart ska förvaras säkert från bayrare

1 kommentar: