onsdag 14 mars 2012

Det jag önskar

Jag kommer inte att ge upp hoppet om att folk slutar avla på hundar med distichiasis. Nu när debatten på nytt har startat när det kommer till avel på hundar så önskar jag innerligt att problemet med distichiasis även uppmärksammas. Att hundar som har entropion lider verkar alla vara eniga om men av någon underlig anledning så verkar det inte som om folk tror att hundar med distichiasis lider. Varje gång som jag lyckas få en ögonfrans på mina linser så tänker jag på Toker. Enda skillnaden är att jag kan plocka ur linsen och ta bort hårstrået. En hund med distichiasis har hår som konstant ligger mot ögat. Ändå så är det helt okej att använda en sån hund i avel.
Om man som uppfödare har målsättningen att inte föda upp hundar med distichiasis så är det minsta man kan göra att undvika att använda hundar med diagnosen i sin avel. Det spelar ingen roll hur bra en hund är mentalt om den inte är fysiskt frisk.

1 kommentar:

  1. Hade såpass problem med Chasy att jag är starkt emot allt som inte skall förekomma.

    SvaraRadera