fredag 10 februari 2012

Vad döljer sig bakom spårstämpeln?

Eftersom jag nu har bott på landet ett bra tag och samlat på mig nyttig kunskap så känner jag att det är dags att jag delar med mig av den.
rådjursspår

rådjur
Här ovan ser ni då först en bild på ett rådjursspår och sen är det en bild på rådjur. Rådjur står mest och glor på en eller hoppar undan och utgör ingen fara för gående. Om någon nu mot förmodan skulle skutta rakt mot en så rekommenderar jag att man flyttar på sig.
Älgkalv spår
Bilden visar spårstämpeln från en älgkalv. Älgar är stora opålitliga djur. Antingen så går de undan när man kommer vilket är det önskade beteendet. Men de kan även välja att stå kvar vinkla öronen bakåt och se väldigt sura ut. Eller om man då är jag så kan man få nöjet att se en älg skutta upp på en skogsväg ca 10m framför en,stanna till och stirra på en, lyckas ramla ner på knäna,sprattla en stund till den kommer upp på benen och sedan skutta vidare. Älgar är det bäst att undvika så långt det går.
spårstämpeln från en ekorre
Så här ser ekorrens spårstämpel ut. Nu finns det säkert någon som tänker att ekorrar är söta och trevliga men det är fel. Av erfarenhet så vet jag att de sitter och lurpassar på mig. När man lullar runt i skogen och allt är tyst och stilla så hör man förr eller senare ett högt skrik som får hjärtat att hoppa över ett slag. Då är det bara att titta sig om i träden och då kommer man att se en ekorre som sitter och ser väldigt nöjd ut.
Spårstämpel från en bybo
Bybor är i stort sett alltid trevliga och har oftast med sig ett fyrfota djur när de vistas i skogen. Om man stöter på en bybo i skogen är det lämpligt att antingen inleda ett samtal eller i alla fall hälsa. Att spela död eller springa åt motsatt håll rekommenderas inte. Ett sådant agerande kan leda till att hela byn kommer att diskutera ens agerande.

3 kommentarer: