torsdag 20 oktober 2011

I bokhyllan

Jag har börjat läsa lite hundböcker som mest har stått i bokhyllan i ett par år. De här två böckerna har jag köpt på loppis någon gång i mitt liv. Boken till vänster har jag läst lite i idag och jag gillar den. Jag har läst den tidigare men det var många år sedan. Enkelheten tilltalar mig, en bra hundbok måste inte bestå av en massa foton. Boken är från 1980 och det är roligt att läsa i förordet att författarna behandlar de framväxande idéerna att stark motivation är grundförutsättningen för all effektiv inlärningen. Jag gillar boken och hur den beskriver inlärningen av lite olika saker. Givetvis så håller jag inte med om allt i boken men det finns mer som jag håller med om än sånt som jag ogillar.

Boken till höger är tryckt 1963 och det märks. I boken står det att priset för en förstaklassig valp ligger mellan 300 och 500kr. Jag tar mig friheten att citera två  meningar "Platsliggning är en dressyrdetalj som alltid skall ske med tvång och under hot, även då den utföres korrekt. Ger man hunden beröm känner den sig genast fri från tvånget och reser sig bums" (Swedrup 1963, s. 66)

Givetvis så håller jag inte alls med om det. Däremot så tycker jag att det är intressant att få större förståelse för hur man tänkte runt hundar och träning förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar