tisdag 30 augusti 2011

Oj nu blev jag förvirrad

Jag fick för mig att ta mig en titt på köpahund.se och då speciellt titta på korthåriga collie kennlar. Det blev lite av en chock, det finns 30 kennlar på listan. Givetvis så blev jag tvingad att titta på kennlarna som har hemsidor. Här blev jag fort förvirrad 4 av kennlarna har antingen inga korthår överhuvudtaget eller så har de bara hanar. Nu vet jag inte riktigt varför de finns med på listan men det finns säkert någon logik med det...

Av 30 kennlar så finns det två som jag kanske skulle kunna tänka mig köpa valp från. Kraven som jag har på en kennel är att innehavaren/innehavarna ska vara aktiva och tävla med sina hundar. Jag vill inte ha en hund som i huvudsak är framavlad för att skutta i vänstervarv hade jag velat ha det skulle jag givetvis titta i grupp 9.
Att köpa valp från en kennel som avlar på hundar som inte tar sig genom ett mh skulle jag aldrig göra.
Kennlar som avlar på hundar som har någon ur Cinnaberry´s H-kull i stamtavlan eller Mironik´s M-kull går bort.
Det gör att det bara blir 2 kennlar kvar och det tycker jag är hemskt.
Var finns alla uppfödare som vill föda upp arbetande korthår?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar