fredag 22 juli 2011

Toker är här för att lära mig

Lite då och då kan jag konstatera att Toker är en fantastisk hund på många sätt. Han lär mig att tänka och fundera på hur jag tränar honom. Igår tränade vi lite fritt följ,inkallning och hopp över hinder. Allt gick över förväntan och han ville jobba med mig fast det var en hel del störning från auktionen hos grannen. Att det gick bättre än vad jag hade räknat med fick mig att fundera. Jag är på det klara med att jag är den största anledningen till att Toker tappade motivationen till träning. Igår slog det mig äntligen vad jag har gjort fel. Första tävlingen så var målet att ha roligt och det hade vi och det gick bra. Resten av tävlingarna så har målet bara varit ett bra resultat och att ha roligt tappade jag bort. Det samma gäller träning, jag har varit snål med belöningar och bara belönat moment som Toker har gjort allt perfekt. Det är klart att Toker har tappat motivationen att träna när matte är sur och när allt inte går perfekt får han ingen belöning.

2 kommentarer:

  1. Hej, visst kan hunden lära en mycket om sig själv :) Gåva speglar mitt agerande väldigt bra. Är jag tveksam och osäker blir hon också det. Mitt jobb är att bli mer tydlig och framförallt ha roligt. Jättenyttig men svår träning för mig.

    SvaraRadera
  2. Visst är det så att vi har vissa hundar för att lära sig något. Skönt att höra att du kommit till insikt. Med en ändrad målsättning från matte kommer du att se helt andra resultat. Träning och tävling är till för att ha KUL - inget annat. Börja om och överös Toker med belöning.

    SvaraRadera